Absolvent Jaderky

Ing. Marek Bukáček

Ahoj, jmenuju se Marek Bukáček a před několika měsíci jsem dokončil magisterské studium na zaměření AMSM. Na tomto místě bych se s vámi rád podělil o několik postřehů ke studiu na Jaderce. Má cesta školou nebyla zrovna standardní a přímá, ale díky tomu jsem se měl možnost zastavit se a zamyslet nad dalším postupem.

Jaderku jsem si vybral jako jedinou volbu, po gymnáziu (Havlíčkův Brod) jsem chtěl jít studovat fyziku a jaderná oblast mi přišla zajímavá a praktická. Nastoupil jsem na FJFI na základní studium a navolil si fyzikální předměty - na fakultě je kreditní systém, který umožňuje vybrat si cca 40% předmětů podle vlastního zájmu.

První dva roky byly celkem náročné, zvlášť pro člověka, který se na gymplu moc neučil. Ale námaha stála za to, díky aktivnímu přístupu se student může podívat na zajímavá místa - Dukovany, CERN, ...

Časem jsem zjistil, že opravdová fyzika je popsaná řečí matematiky a aplikovaná matematika je postavená na softwaru, a tak jsem přehodnotil své plány a po druhém roce, kdy se vybírá zaměření, jsem nastoupil na právě vznikající obor Aplikované matematicko-stochastické metody. Jeden z klíčových faktorů při rozhodování byla i pozvánka od doc. Milana Krbálka, který zaměření vede. Velké pozitivum Jaderky je, že po dvou letech mají profesoři dobrý přehled o svých studentech.   

Od té doby se zabývám výzkumem pohybu chodců, spolu s kolegy z výzkumné skupiny GAMSpřipravujeme a vyhodnocujeme evakuační experimenty a stejný proces simulujeme i na počítači pomocí Monte Carlo modelů. To je metoda, která využívá prvky náhody namísto přesného popisu všech částí systému. Díky tomu je například možné modelovat rozhodování lidí.

Jelikož se nám podařilo zajímavým způsobem modifikovat používané modely pohybu chodců, již před obhajobou diplomové práce jsme sepsali článek a výzkum prezentovali na konferenci v Řecku. Taková příležitost se na mnoha českých školách nenajde.

Studium na zaměření mi přijde mnohem zajímavější než základní studium, i díky odborným předmětům. Nejvíce mě zajímalo Modelování dopravních systémů, Zpracování a rozpoznávání obrazu či Bioinformatika. Většina předmětů má ještě pozitivní vedlejší účinky, student se naučí prezentovat výsledky, psát zprávy a pracovat pod tlakem deadlinů.

V průběhu magisterského studia jsem na nástěnce našel brigádu - zpracování dat na Akademii věd. Kombinace školy a práce nebyla úplně jednoduchá, ale alespoň jsem získal manažerské schopnosti při plánování volného času.

Ano, jaderňák myslí i na zábavu. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je možné skloubit studium, vedení skautského oddílu a mnoho sportovních aktivit, třeba i v rámci sportovního týmu Jaderky - Tralalalala.

Abych to tak shrnul, studium na Jaderce je rozhodně náročné, ale za práci přicházejí odměny. Individuální přístup donutí z člověka vydat maximum, za to dostane kvalitní sadu znalostí a dovedností v oboru, ale i aktivní a kreativní přístup k řešení problémů, který je v dnešní době zapotřebí. Například má kolegyně šla hned po škole dělat analytičku do ČSOB.

Já se rozhodl pokračovat ve výzkumu, navrhovat experimenty, testovat hypotézy, psát články a prezentovat výsledky na konferencích. Brigáda na Akademii věd přešla v práci pro Škoda Auto, takže dál pokračuji i v praxi.

Příspěvek z roku 2013.


Galerie